سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه آنلاین


سنگ کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک در ادرار هستند که در داخل کلیه ها تشکیل می شوند. عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب، اضافه وزن و ... می توانند در ایجاد چنین شرایطی نقش داشته باشند.

هنگامی که سنگ کلیه تشکیل می شود، می تواند قسمت هایی از سیستم ادراری، از کلیه ها تا مثانه را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از بیماری های کلیه و مجاری ادراری یا اورولوژی محسوب می شود.

عادات با سنگ

در واقع سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که ادرار در کلیه ها جمع می شود. در نهایت مواد معدنی متبلور می شوند و به هم می چسبند.

دفع سنگ کلیه بسیار دردناک است، اگر سنگ تشکیل شده در کلیه به موقع تشخیص داده شود، بیمار آسیب دائمی نخواهد دید. بسته به شرایط هر فرد، درمان هایی که فوق تخصص اورولوژی در نظر می گیرد متفاوت است. به عنوان مثال، فرد نیاز به مصرف داروهای مسکن دارد. اما در مورد شخص دیگری اینطور نیست.


اگر سنگ در مجاری ادراری باشد، می تواند منجر به عفونت ادراری و عوارض بیشتری شود. تشکیل سنگ می تواند هر بخشی از دستگاه ادراری را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:

کلیه ها

مجرای ادرار

مثانه

مجرای ادرار

علائم سنگ کلیه

معمولاً سنگ کلیه تا زمانی که در کلیه حرکت نکند و به حالب (لوله ای که کلیه و مثانه را به هم متصل می کند) منتقل نشود هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اگر سنگ در حالب باشد، جریان ادرار را مسدود کرده و باعث تورم کلیه ها و انسداد حالب می شود که در نهایت بسیار دردناک خواهد بود. در چنین مواردی ممکن است علائمی مانند عوارض زیر را تجربه کنید:

درد شدید در پهلو، پشت و زیر دنده ها

درد در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران

درد یا سوزش در هنگام ادرار.

ادرار صورتی، قهوه ای یا قرمز

ادرار کدر یا بدبو

نیاز مداوم به ادرار کردن، ادرار کردن بیشتر از حد معمول یا کمتر

تهوع و استفراغ

باعث عفونت، تب و لرز شود

درد ناشی از سنگ کلیه می تواند متفاوت باشد، در واقع حرکت سنگ از یک طرف به سمت دیگر باعث افزایش درد می شود.

انواع سنگ کلیه

پس از مشخص شدن نوع سنگ، پزشک به راحتی می تواند دلیل سنگ را درک کرده و درمان مناسب را برای بیمار تدوین کند. در ادامه شما را با انواع سنگ کلیه آشنا می کنیم.

سنگ های کلسیمی

بیشتر سنگ های کلیه، سنگ های کلسیمی به شکل اگزالات کلسیم هستند. اگزالات توسط کبد ساخته می شود یا از طریق رژیم غذایی جذب می شود. به عنوان مثال، برخی از میوه ها، سبزیجات، آجیل و شکلات سرشار از اگزالات هستند.

به طور کلی عواملی مانند رژیم غذایی، مصرف زیاد ویتامین D، جراحی بای پس روده و اختلالات متابولیک می توانند غلظت کلسیم و اگزالات ادراری را افزایش دهند.

سنگ های آهکی می توانند به صورت فسفات کلسیم نیز وجود داشته باشند. این نوع سنگ ها در شرایط متابولیکی مانند اسیدوز لوله ای وجود دارند.

سنگ های استروویت

سنگ های استروویت در نتیجه عفونت مجاری ادراری تشکیل می شوند. این سنگ ها می توانند به سرعت رشد کرده و رشد کنند، معمولاً بیمار علائم زیادی از این نوع سنگ ندارد.

سنگ های اسید اوریک

سنگ‌های اسید اوریک می‌توانند در افرادی که به دلیل اسهال آب زیادی از دست می‌دهند، رژیم‌های غذایی پر پروتئین مصرف می‌کنند و مبتلا به دیابت یا آلرژی هستند، ایجاد شود. برخی شرایط ژنتیکی خطر ابتلا به سنگ های اسید اوریک را افزایش می دهد.

سنگ سیستین

این نوع سنگ ناشی از یک اختلال ارثی به نام سیستینوری است که در نهایت منجر به دفع بیش از حد اسیدهای آمینه از کلیه ها می شود.

درمان های خانگی برای سنگ کلیه

درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

در طول روز 12 لیوان آب بنوشید.

برای کمک به پیشگیری و از بین بردن سنگ کلیه در طول روز آب لیمو بنوشید.

مصرف آب ریحان؛ زیرا در کاهش درد و شکستن سنگ کلیه بسیار موثر است.

استفاده از سرکه سیب می تواند بسیاری از انواع سنگ کلیه را از بین ببرد.

آب کرفس در سم زدایی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و دفع سنگ بسیار موثر است.

آب انار از دیرباز برای بهبود عملکرد کلیه استفاده می شود. آب انار سموم و سنگ کلیه را دفع می کند.

جوشانده ریشه قاصدک برای کلیه ها بسیار مقوی است و در افزایش ادرار و هضم غذا موثر است.

خوردن جوانه گندم می تواند در افزایش تولید ادرار و دفع سنگ کلیه موثر باشد.

عصاره گیاه دم اسب در افزایش جریان ادرار، دفع سنگ کلیه و کاهش التهاب و تورم موثر است.

پزشکان چگونه سنگ کلیه را درمان می کنند؟

بسته به نوع سنگ ایجاد شده، پزشک تصمیم می گیرد که چه درمانی را انجام دهد. نوشیدن آب بیشتر در طول روز می تواند ادرار را افزایش دهد. افرادی که دچار کم آبی هستند دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند که در این صورت بیمار به سرم نیاز دارد.

سایر گزینه های درمانی

دارو

ممکن است برای تسکین درد نیاز به مصرف مسکن داشته باشید و در صورت وجود عفونت، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

سنگ شکن

سنگ شکنی یک شوک خارج از بدن است که از امواج صوتی برای شکستن سنگ های بزرگ و حرکت آنها به راحتی از طریق مثانه استفاده می کند. این درمان می تواند عوارضی مانند کبودی در ناحیه شکم و پشت ایجاد کند. سنگ شکن داخلی نیز می تواند به عنوان TUL برای بیمار انجام شود.

نفرولیتوتومی از راه پوست

در این روش جراحی، سنگ ها با ایجاد یک برش کوچک برداشته می شوند. جراحی در چنین شرایطی لازم است:

انسداد و عفونت ناشی از سنگ منجر به نارسایی کلیه می شود.

صخره های ایجاد شده برای عبور از آن خیلی بزرگ هستند.

درد غیر قابل کنترل است.

اورتروسکوپی

هنگامی که سنگی در حالب یا مثانه گیر می کند، پزشک ممکن است از ابزاری به نام یورتروسکوپ برای برداشتن سنگ استفاده کند. یک دوربین کوچک با یک دوربین در مجرای ادرار و مثانه قرار می گیرد. سپس پزشک سنگ را خارج کرده و برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه می فرستد.

بیمارستان و زایشگاه مری مجهز به کلینیک فوق تخصصی اورولوژی است که در آن سنگ های مرجانی به روشی واقعا منحصر به فرد درمان می شوند.