سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه آنلاین


یکی از درمان های زیبایی در دندانپزشکی ارتودنسی دندان است. ارتودنسی روشی موثر برای صاف کردن دندان ها و رفع مشکلات فک است. بنابراین درمان ارتودنسی مدتی طول می کشد، حداقل یک سال برای درمان ارتودنسی لازم است.

ارتودنسی روشی برای حرکت دادن دندان ها به سمت یکدیگر با هدف طبیعی سازی آنهاست. دندان های بد علاوه بر سلامتی، مشکلات دیگری نیز ایجاد می کند. دندان ها به درستی تمیز نمی شوند و به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند. علاوه بر این در بسیاری از موارد جویدن غذا خوب نیست و در استفاده فرد مشکلاتی به وجود می آید.

نامرتبی دندان ها در برخی موارد با روش های زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت قابل درمان نیست، در این موارد ارتودنسی تنها روش موثر است.

زمانی که دندان ها در جای مناسبی قرار نگیرند، هنگام جویدن به فک فشار وارد می شود و فرد در ناحیه سر و دندان ها درد می کند. به طور معمول دو فک باید روی هم قرار گیرند، زمانی که دندان ها مرتب نشده باشند این اتفاق نمی افتد و مشکلات زیادی به وجود می آید.

ارتودنسی انواع مختلفی دارد و با توجه به موقعیت دندان ها انتخاب می شوند.

بهترین سن برای خرید منسوجات چه زمانی است؟ بسیاری از افرادی که برای بهبود لبخند خود به دندانپزشک مراجعه می کنند به دنبال ارتودنسی هستند. باید گفت که هر سنی برای این روش مناسب نیست. نوجوانی بهترین زمان برای ارتودنسی است. در این سن بدن در مرحله نهایی رشد قرار دارد و ارتودنسی در زمان کمتری به خوبی عمل می کند. اما در بزرگسالی به دلیل توقف رشد و حرکت دندان ها، ارتودنسی باید برای مدت طولانی تری انجام شود. برای برخی افراد این زمان به 4 سال رسیده است.

به طور کلی ارتودنسی در هر سنی به شکل و موقعیت دندان ها بستگی دارد. برای انجام ارتودنسی لازم است وضعیت عمومی دندان ها با اشعه ایکس بررسی شود، در صورت پوسیدگی یا آسیب باید آنها را ترمیم کرد. بسیاری از دندانپزشکان قبل از ارتودنسی دندان عقل را خارج می کنند. اگر دندان عقل بیرون باشد، فضایی را در فک اشغال می کند که می تواند باعث انحنای دندان های دیگر شود. بنابراین دندانپزشک ترجیح می دهد آنها را بکشد.

ارتودنسی ثابت

یکی از انواع ارتودنسی ارتودنسی ثابت است. ارتودنسی ثابت رایج ترین نوع ارتودنسی است. در این روش براکت با چسب مخصوص به دندان چسبانده می شود. نحوه قرار دادن بریس ها به شکل دندان بستگی دارد. سپس دندانپزشک سیم را روی دستکش قرار می دهد تا دندان ها در آن قرار گیرند. در طول درمان با استفاده از ارتودنسی ثابت، باید در زمان های مختلف به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک وضعیت سیم و دندان ها را بررسی کرده و سیم را بر اساس حرکت دندان ها تنظیم کند. معمولا بریس ها فلزی هستند اما اخیرا نوع جدیدی از بریس ها در بازار ظاهر شده است که سرامیکی و نیمه شفاف هستند.

کابل با الاستیک ارتودنسی به براکت ها متصل می شود. این کش ها دارای رنگ های مختلفی هستند که معمولا بیماران الاستیک های رنگی را ترجیح می دهند. نوع دیگری از نگهدارنده دارای اهرمی است که باز و بسته می شود. در این نوع ساپورت نیازی به استفاده از کش برای نگه داشتن کابل نیست.

اصلاحات زبان

نوع دیگری از ارتودنسی که اغلب در بزرگسالان استفاده می شود لینگوال است. ساختار این نوع ارتودنسی مشابه ارتودنسی فوقانی است. براکت و سیم در ارتودنسی لینگوال نیز وجود دارد. تفاوت این است که بریس ها به جای روی دندان ها در پشت دندان ها قرار می گیرند، بنابراین در دهان دیده نمی شوند. این ارتودنسی ها به دلیل نامرئی بودن طرفداران زیادی دارند.

بریس های متحرک

ارتودنسی متحرک معمولاً قبل یا بعد از ارتودنسی ثابت استفاده می شود. اما در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات ناشی از از دست دادن دندان می توان از ارتودنسی متحرک استفاده کرد. ارتودنسی دینامیک اغلب در کودکان انجام می شود. ارتودنسی متحرک نیز نامیده می شود. پلاک ها را می توان سفارشی کرد و ممکن است برای یک فرد پلاک های متعدد در طول دوره درمان تجویز شود.

ارتودنسی متحرک نامرئی

یکی دیگر از انواع پلاک ها، پلاک پلاستیکی نامرئی است. این صفحات کل شکل دندان ها را می پوشانند و شبیه راهنماهای شب هستند. به طور کلی هنگام غذا خوردن و مسواک زدن قرص باید برداشته شود در غیر این صورت عملکرد خود را از دست می دهد.

هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی بستگی به وضعیت دندان ها دارد. در مطب دکتر یوسف بالوی پور هزینه ارتودنسی از 7 تا 11 میلیون تومان است. با توجه به طولانی بودن مدت این درمان، پرداخت معمولا به صورت اقساطی انجام می شود.

البته برخی از افراد به دلیل مشکلات فک نیاز به جراحی فک دارند. هزینه به صورت جداگانه محاسبه می شود.

دفاع از ارتدکس

هنگام استفاده از ارتودنسی ثابت نباید مسواک زدن را فراموش کرد. به دلیل وجود براکت و سیم روی دندان، غذا را نمی توان به راحتی از بین دندان ها جدا کرد. به همین دلیل بعد از هر وعده غذایی استفاده از مسواک مخصوص و نخ دندان را نباید فراموش کرد. بسیاری از افراد در این زمان از مسواک زدن خودداری می کنند. به همین دلیل پس از پایان درمان حداقل بیش از یک دندان آنها پوسیده می شود. همچنین برس زدن پلاک را نیز نباید فراموش کرد.

هنگامی که از ارتودنسی ثابت یا متحرک استفاده می کنید، باید از جویدن آجیل و خوردن غذاهای جامد خودداری کنید، زیرا چیپس ها ممکن است از دندان جدا شوند.

مشاهده متن کامل:  https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/