سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه آنلاین

بیماری آلزایمر با رسوب یکسری پروتئین به نامهای آملوئید و تاو در بیرون یا درون سلولهای مغزی و ایجاد پلاک یا گره در این سلولها اتفاق میافتد. همچنین با این که هنوز از لحاظ توانایی حفظ بهداشت و غذا خوردن مشکلی ندارد اما ممکن است در تشخیص آب و هوا مشکل پیدا کرده و لباس نامناسبی برای بیرون رفتن انتخاب کند. او ممکن است سوالاتی را که پاسخ داده شده تکرار کند. در این مرحله، اختلالات جسمی و روانی خفیف، مانند کاهش حافظه و تمرکز در فرد ظاهر میشوند که ممکن است، توسط افراد نزدیک به او قابل مشاهده باشند. یک هشتم از افراد دارای 65 سال و بیشتر، این حالت مخرب زوال عقل را دارند، آلزایمر در مرحله اول ممکن است برای خانواده و دوستان قابل تشخیص نباشد، اما قبل از بروز، علائم هشداری از خود نشان میدهد، اما سوال این است چگونه میتوان آغاز فراموشی (که معمولاً بی خطر است) در افراد به سبب آلزایمر را تشخیص داد.

مطالعات نشان داده است که بین مشارکت مادام العمر در فعالیتهای تحریککننده ذهنی و اجتماعی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط وجود دارد. محققان به بررسی رابطه میان علل مرتبط با کاهش ناگهانی حس بویایی و عملکرد ذهنی و شناختی پرداختند و متوجه شدند که احتمال ابتلاء به آلزایمر در سنین بالاتر میتواند مهمترین علت آن باشد. زردچوبه: هر روز یک لیوان شیر زردچوبه، به عنوان شیر طلایی شناخته میشود؛ برای تهیه این شیر، فقط یک و نیم قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر بجوشانید آن را با عسل خام بخورید و بنوشید. از دیگر عواملی که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش میدهند میتوان به آسیبهای مغزی شدید یا مکرر و قرار گرفتن در معرض برخی آلایندههای محیطی مانند فلزات سمی، سموم دفع آفات و مواد شیمیایی صنعتی اشاره کرد. بر اساس تحقیقی طولانیمدت که در دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک انجام شد و 21 سال طول کشید، خطر زوال عقل در افراد سالخوردهتری که اغلب خودشان را به انجام فعالیتهای سرگرمکننده محرک مغز مشغول میکردند، کمتر از افرادی بوده است که مغزشان را زیاد ورزش نمیدادند. در این مورد هنوز بیماری ایجاد نشده و ممکن است بیمار به علت مسائلی مثل سابقهی خانوادگی در خطر آن باشد، ممکن است سالها طول بکشد و در طی این مدت فرد مستقل بوده و علائم مورد توجهی نشان نمیدهد.

تحقیقات نشان داده است که عوامل خطر مشابه مرتبط با بیماری قلبی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش دهد. بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه ایلینوی انجام شد، خطر ابتلاء به آلزایمر حتی در افرادی که سابقه خانوادگی داشتند، اما هفتهای سه بار و هر بار حداقل 15 تا 30 دقیقه ورزش میکردند، کمتر بود. حداقل 30 دقیقه فعالیت جسمانی روزانه را فراموش نکنید، حتی اگر در حد پیادهروی باشد. چند دقیقه آفتاب صبح روزانه ویتامین D میتواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند را فراهم میکند. در هر زمان بهتر است فقط یک سوال از او پرسیده و مهلتی برای پاسخ دادن به او داده شود، اگر به نظر میرسد بیمار آلزایمری متوجه گفتار دیگران نشده است، بهتر است پرسش با همان کلمات تکرار شود، اگر باز هم متوجه نشد، پس از چند دقیقه دیگر میبایست با کلمات دیگری پرسش خود را تکرار کرد. اگر از یک فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت میکنید، او را به انجام فعالیتهای مختلف مثل آشپزی، ورزش (پیادهروی حرکات کشش و بلند کردن وزنههای سبک)، گوش دادن به موسیقی، باغبانی، رفتن به رستوران، موزه یا پارک، تماشای فیلم و دیدار با دوستان و اعضای خانواده تشویق کنید.

در مرحله بعدی پزشک معاینات بالینی و حتی آزمایشات مختلف انجام میدهد تا اگر بیمار مبتلا به بیماری است که علائم آلزایمر را تقلید کرده مشخص شود. طبیعی است که رژیم غذایی ناسالم میتواند موجب جمع شدن چربی در قسمتهای مختلف بدن شده و به مرور عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. محققان برای اثبات ادعای خود تعداد 515 فرد بزرگسال را مورد مطالعه قرار دادند و به مدت چند سال، حس بویایی و عملکرد مغز آنها را بررسی کردند. به طور کلی پیشرفت این بیماری به سه سطح اولیه، میانی و نهایی تقسیم بندی میشود که هر کدام بازه زمانی مخصوص به خود را دارند، سطح اولیه یا خفیف بین دو تا چهار سال سال، سطح میانه یا متوسط بین دو تا 10 سال و سطح نهایی یا شدید بین یک تا سه سال طول میکشد. در این سطح آلزایمر کمکم قابل تشخیص شده و حدوداً دو سال طول میکشد. این سطح به طور معمول 7 سال طول میکشد و در طول این مدت کمکم علائم واضحتر خواهند شد.

علائم بیماری آلزایمر بهکندی پیشرفت میکند و این روند سالها طول میکشد. وقتی فرد در طول روز چندبار سوال کند: «امروز چه روزی است؟ طول عمر بیماران آلزایمر چقدر است؟ معمولاً علائمی که در این مرحله مشاهده میشود اختلالی در کار و فعالیت اجتماعی افراد و عمر باقی مانده آنها ایجاد نمیکند. حافظه بلندمدت معمولاً دست نخورده باقی میماند اما حافظه کوتاه مدت مختل میشود. آزمایش وضعیت روانی که گاهی "mini-cog" نامیده میشود، یا سایر آزمایشهای غربالگری میتوانند مهارتهای هیجانی یا حافظه کوتاه مدت او را اندازه گیری کنند. زمانی که بیمار به پزشک مراجعه میکند ابتدا او سوالاتی درباره مشکلات ذهنی، تغییرات رفتاری و شخصیتی میکند، لازم است که بیمار در صورت داشتن علائم فیزیکی مثل اختلالات بینایی یا شنوایی، ضعف و ناتوانی در حفظ تعادل آنها را با پزشک در میان بگذارد، همچنین سابقهی پزشکی خود بیمار و سابقه خانوادگی او برای تشخیص صحیح پزشک لازم است. اولین منطقهای از مغز که تحت تأثیر قرار میگیرد معمولاً بخش حافظه است اما ممکن است که ابتدا بخشهای دیداری و یا گفتاری و زبان مغز هم آسیب ببینند. همانطور که نورون ها در سراسر مغز می میرند، مناطق آسیب دیده شروع به آتروفی یا کوچک شدن می کنند.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از متخصص مغز و اعصاب تهران دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.