سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه آنلاین

دژ مارکوه از رامسر حدود 20 دقیقه یعنی 10 کیلومتر فاصله دارد. مهمترین هدف پژوهشگر معرفی و تحلیل موقعیت دژ مارکوه در طول تاریخ به ویژه علل تسخیر آن توسط نزاریان و پیامد های آن در عصر سلجوقیان بر امیران محلی شمال ایران بوده است. چرا قلعه مارکوه را برای سفر انتخاب کنیم؟ خصیل دشت جان میدهد برای طبیعتگردی و دور شدن از هیاهوی شهر. آنها همچنین در روزهای جشن با بازیهای جالبی چون خرپشتک، کشتی گیله مردی، طناب کشی، چوب بازی (رقص چوب)، چرخ و فلک، تیش بازی (نوعی بازی محلی)، هلولک، دور بچرخان و گلفا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکنند. دیو چشمه که به نوعی یکی از زیباترین چشمههای خطه سرسبز شمال محسوب میشود هرساله گردشگران زیادی به بازدید از این چشمه با آب گوارا بازدید میکنند و از ویژگیهای آن عمق 50 سانتیمتری با آب فراوان در یک مساحت 15 مترمربعی با سنگفرشهای رنگارنگ است. مردان داماش با پوششی متشکل از جلیقه، شلوار، کت و چموش (نوعی کفش) و زنان نیز با لباسهای محلی و رنگارنگ گیلانی در بازارچههای محلی حاضر میشوند.قدمت تاریخی لباس محلی استان گیلان و همچنین روستای داماش به اشیای کشفشده در چراغ علی تپه رستمآباد (مارلیک) برمیگردد. منبع عکس: ایلنا. عکاس: علیرضا نصریآب و هوای روستای داماش در بهار و تابستان، معتدل و خنک و در فصلهای پاییز و زمستان سرد است. آبشار لونک در پیرامون جنگل سرسبز و بکر سیاهکل واقع شده است که شما پس از بازدید از آبشار و عکاسی از مناظر دست نخورده آن، میتوانید در جنگل سیاهکل به منظور استراحت و تفریح اتراق کنید و از آب و هوای پاکیزه لذت ببرید. در قلب جنگلی زیبا به نام لونک در سیاهکل به آبشاری دوقلو میرسید که روحتان را تازه میکند.

انواع خورش، غذاهای گیاهی، کباب، کوکو، آش، دسر و شیرینی در این خطه از کشور عزیزمان، طبخ و تهیه میشوند و بهقدری مشهور و لذیذ هستند که امکان ندارد تاکنون، نام آنها را نشنیده باشید. یکی از منطقههای خوش آب و هوای جنگل دالخانی، جنت رودبار است که قبلا آبشارهای زیادی داشته است ولی تعداد زیادی از آنها بر اثر خشکسالی یا سیلاب از بین رفتهاند.در حال حاضر فقط یک آبشار در این منطقه وجود دارد. در فصل بهار اکثر نقاط گردشگری، هوای معتدل و بهاری دارند ولی در این جاده باران های شدید به همراه مه گرفتگی زیاد مشاهده میشود و آب و هوای بسیار خنکی دارد. ماسوله از آن دسته از روستاهای استان گیلان است که تمام مساحتش را جنگلها و درختان پوشانده است و اصلا قدم به قدمشان میتواند در لیست زیباترین جنگل های گیلان قرار بگیرد. شمال ایران از شرق مازندران تا غرب گیلان، آنقدر دیدنی دارد که گفتن از آنها میتواند یک کتاب قطور شود. این مورد در میان جنگل های گیلان، میتواند مکان خوبی برای استراحت بین راهی و یا حتی یک پیادهروی عصرانه باشد. پس در میان جنگل های گیلان، این را میگذاریم در میان دیدنیترینهایشان! در این شهر ها انواع مکان های اقامتی و متناسب با بودجه مسافران در دسترس هستند. در جنگل گیسوم بازارچه ای وجود دارد که اهالی روستا انواع محصولات دست ساز خودشان را به فروش میرسانند، حال و هوای رنگارنگ مغازهها، بوی نم باران، چتر و بارانی در پارکهای جنگلی گیلان خاطره ساز هستند. بعضی روزها ممکن است هوا بارانی یا حتی همراه با بارش تگرگ باشد، بعضی روزها هم میتوانید در آسمان آبی فیلبند رنگینکمانی زیبا را تماشا کنید. برای حفاظت بهتر از این طبیعت، پارک جنگلی ماسوله احداث شده است تا هم امکان تفریح و امکان نگهداری از طبیعت را فراهم کند. منبع عکس: ایلنا. عکاس: علیرضا نصریداماش بهدلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، وجود مناطق سرسبز و همچنین رشتهکوه البرز، یکی از زیباترین مقاصد طبیعت گردی در استان گیلان است.

داماش از ترکیب دو کلمه «دا» و «ماش» تشکیل شده است و در گویش کرمانجی بهمعنای «به کسی ماش داده» است.داماش، زمرد سبزرنگ استان گیلان با پیشینهای کهن با عنوان سرزمین چشمههای گوارا و سرسبز شناخته میشود. آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، سبب شده است تا انواع خوراکیهای طبیعی از جمله صیفیجات، میوهها و حبوبات در این منطقه رشد کنند و شاید به همین دلیل است که غذا در این منطقه، تا این حد متنوع است.عکاس: نامشخصروستای داماش نیز مانند دیگر نقاط استان گیلان دارای غذاهای محلی لذیذی است که از میان آنها میتوان به سیاه قاتق، قیمه پلو، انواع کباب (کباب شیشلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه)، ترشه تره، باقلاقاتق، ناز خاتون و مرغ ترش اشاره کرد. در این سایت با انتخاب استان گیلان بهعنوان مقصد خود، میتوانید تمام اقامتگاههای در دسترس استان و قیمت اتاقهای آن را مشاهده کنید. طبیعت سرسبز و آب و هوای متعادل در این فصول، باعث میشوند که سیاه کوه مقصد محبوبی برای مسافران شود و یکی از مجهزترین جنگل های گیلان برای پیک نیک خانوادگی باشد. این روستا در دامنه کوههای اطراف است و همین نکته باعث شده است که این پارک، محل بسیار مناسبی برای طبیعتگردی باشد. در ابتدای ورود خود به این پارک، جادهای را خواهید دید که در دو طرف آن، درختان سر به فلک کشیده و انبوه رشد کردهاند. گل سوسن چلچراغ، یکی از نادرترین گونههای گیاهی است که برای رشد به یک محیط خشک و آفتابی در کنار خاک قابل نفوذ نیاز دارد و این شرایط رشد برای این گل در داماش فراهم است. منبع عکس: ایلنا. عکاس: علیرضا نصریمسیر اول: برای رسیدن به روستای داماش باید از تهران بهسمت قزوین حرکت کنید و سپس مسیر شهر لوشان را در پیش بگیرید تا به جاده فرعی جیرنده برسید. برای رسیدن به واز کافیست مسیر شهر آمل را در پیش گرفته و پس از رسیدن به چمستان و لاویج( شهرستان نور) به سمت روستای واز حرکت کنید.

پس در میان جنگل های گیلان، این مورد یکی از مجهزترینها است. آدرس: استان گیلان، شهرستان لنگرود، روستای خرما. آدرس: استان گیلان، شهر رشت، بخش سنگر. آدرس: استان گیلان، صومعهسرا، بخش گوراب زرمیخ، روستای سیاه کوه. زمانی که به بالاترین نقطه از کوه رسیدید، بهسمت پایین دره سرازیر شوید؛ داماش، اولین روستای سرسبز در مسیر شما است.منبع عکس: matlabekhoob.comمسیر دوم: در بزرگراه قزوین به رشت، در ابتدای شهر رستم آباد، وارد بخش خورگام شوید. با رزرو یک سانس از تجربه «بر بلندای گیلهوندهرود ماسوله با سحر» میتوانید با او در سه ساعت لذتبخش همراه شوید و ماسوله را طور دیگری ببینید. روی این پل میتوانید بایستید و از زاویهای دیگر آبشار را ببینید و عکس های قشنگ هم بگیرید. هر چند که چشمه ها و دریاچه ها مکانی وسوسه انگیز برای شنا و آب تنی هستند توجه داشته باشید همیشه امکان شنا در چنین مکان های وجود ندارد و با خطرات زیادی نیز همراه است. چشمه گل رامیان: این چشمه در 5 کیلومتری جنوب رامیان قرار گرفته. آبشار لونک در کنار جاده کوهستانی سیاهکل به سمت دیلمان قرار دارد و اگر از شهر سیاهکل راهی آن میشوید ، لازم است، حدود 25 کیلومتر را طی کنید. چرا باید به بازدید از جاهای دیدنی سیاهکل برویم؟ با سیاهکل آشنا هستید یا شما هم وقتی صحبت از شمال ایران میشود، فکرتان به سمت چند شهر مشهور مانند رامسر، ساری و رشت میرود؟ این روستا همانند دیگر روستاهای شمالی ایران داری مناظر و طبیعتی جذاب و منحصر به فرد خود است که می تواند مقصدی مناسب برای سفر باشد.

مختصات جغرافیایی داماش، 49 درجه و 48 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی است. اگر قصد ماندن دارید، همهی مایحتاج خود را از کلاردشت یا در طول مسیر تهیه کنید. جنگل دالخانی رامسر دارای آب و هوای خنک میباشد، در طول فصل بهار همیشه شاهد بارش باران و مه نزدیک به زمین هستید و در فصل تابستان بهترین شرایط آب و هوایی را داراست، در هر صورت در طول فصلهای پاییز و زمستان هم میتوانید از این جاذبه گردشگری بی نظیر بازدید به عمل آورید. در گذشته از این آبگرم به صورت سنتی استفاده میشد، اما خوشبختانه امروزه برای رعایت بهداشت از آب این چشمه لوله کشی کردند و دو استخر جداگانه مردانه و زنانه ساختهاند تا مردم به راحتی و با خیال راحت از آن استفاده کنند. مسیر حرکت شما بسیار سرسبز و در دل طبیعت است اما آبادیهای زیادی در راه وجود دارد و مغازهها و کسب و کارهای محلی نیز رونق خوبی دارد.در آخر به روستای خرمکش خواهید رسید که پایان راه است و کمی جلوتر جایی که مسیر آسفالت تمام میشود تابلوی آبشار را مشاهده خواهید کرد.بعد از یک راهپیمایی کوتاه به مسیر انتهایی آبشار خواهید رسید، این مسیر سنگفرش شده است و طی کردن آن خیلی ساده خواهد بود. برای قانع شدن برای برنامهریزی یک سفر به دل طبعیت به دنبال چیزی غیر از اینها هستید؟ اگر آدرنالین خونتان پایین رفته و به دنبال هیجان در دل طبیعت هستید، میتوانید با سحر بکرترین ییلاقات گیلان را رکاب بزنید! اینبار که قصد رفتن به شمال کردید، نگاه کلیشهای به این خطه را کنار بگذارید و به دنبال رفتن به مقاصد تازهتر باشید.

به گفته وی، کندلوس از لحاظ برخورداری از میراث مادی از جمله آثار و اشیای تاریخی و همچنین میراث معنوی چون جشنواره، آیین ها و زبان سرآمد است و وقتی که این روستا جهانی شود بی تردید تمام نگاه های دنیا به این سرزمین است همان نگاهی که به دیگر مناطق تاریخی مانند تخت جمشید شیراز و مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب آذر بایجان غربی دارند. اگر می خواهید در همین روستا اقامت داشته باشید، باید بدانید که گزینه های اقامت محدودی پیش روی شماست. امامزاده مصطفی در روستای گلنادان و بقعه باباولی هم گزینههای مذهبی پیش رو برای زیارت هستند. سراوان در سنگسر قرار دارد، روستایی که حتی در شلوغترین تعطیلات هم گوشهای دنج برای پیدا کردن آرامش است. اگرچه برای علاقهمندان به کوهنوردی و طبیعتگردی، همچنان رفتن به روستا، از طریق راههای روستایی امکانپذیر است. اما این بار برای دیدن این پل عجیب باید راهی هشتجین شویم. بازدید از این پناهگاه آزاد و رایگان است اما در صورتی که بخواهید از دوربینها مخصوص استفاده کنید باید در قالب تورهایی که گروههای محیط زیستی و سمنهای محیط زیستی برگزار میکنند بازدید کنید. هم اکنون جمعیت آبادی های دیلمان به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول ساکنان دائمی دیلمان و دسته دوم جمعیتی که مدت محدودی از سال را در دیلمان بسر می برند از این دسته دوم عدهای روستاییانی هستند که برای استفاده از چراگاههای بهتر برای احشام خود مدتی در ییلاق دیلم آمده اند و با فرارسیدن فصل سرما به قشلاق یعنی جلگه های گیلان باز می گردند . اگر هم حوصله پیادهروی زیاد را ندارید باز چیزی از دست نخواهید داد چون جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان به تنهایی هم زیباست و میتوانید در همان اوایل مسیر جنگل از طبیعت سبز گیلانی لذت ببرید. با همدیگر در چندتا از این پارکها قدم میزنیم تا با چهره طبیعت در دل شهر آشنا شویم.

نیمی از شهرت لاویج به آبگرم آن تعلق دارد که در دامنههای کوههای شرقی لاویج واقع شدهاند و در حال جوشیدن از دل صخرهها هستند. عکاس: نامشخصمنطقه داماش از جاهای دیدنی رودبار است و در دامنه رشته کوههای البرز در جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل قرار دارد. عکاس: نامشخصهر سال، مراسمی با نام جشنواره سوسن چلچراغ با شروع فصل گلدهی این گل در روستای داماش برگزار میشود. لازم به ذکر است روستایی به نام روستای آب پری وجود ندارد و نزدیک ترین روستا به این مکان گلندرود است. ایشبن علیا، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این پارک حدود 1487 هکتار مساحت دارد و نخستین موزه میراث روستایی کشور نیز در این پارک احداث شده است. پارک جنگلی خرما نیز یکی دیگر از این پارکهای جنگلی جذاب در شهرستان لنگرود است. اگرچه از دور به نظر میرسد که تمام جنگلها و پارکهای جنگلی شمال کشور، شبیه به هم هستند؛ اما در عین حال، هرکدام جذابی خاص خود را دارند. اما همان طور که گفتیم یکی از مهمترین مواردی که در دریاچه سقالکسار جلب نظر مینماید، نظافت و پاکیزگی آن میباشد و به همین خاطر عنوان «پاکترین دریاچه ایران» را به خود اختصاص داده است. در این مطلب قصد داریم سیر تا پیاز را درباره جاده اسالم به خلخال بررسی کنیم. در این نوشته قصد داریم سیر تا پیاز را درباره دشت لار دماوند بررسی کنیم. در غرب این شهر، رشت را میبینید و رودبار و الموت هم در جنوبش واقع شدهاند.

امکانات تفریحی و رفاهی برای شما فراهم شدهاند و مسیر دسترسی به آنها نیز مسیر آسفالت شده و راحتی است. سبک زندگی آنها بسیار خاص و دوستداشتنی است. بازار نعلبندان یا بازار قدیمی گرگان یکی از سنتی ترین بازارهای این شهر محسوب می شود که هرچند قدمت بسیار زیادی دارد، اما همچنان دارای فروشگاه های فعال و جنب و جوش خاصی است. قدم زدن در خانهای قدیمی و اعیانی را از دست ندهید. جادهای پیش روی شماست که دو طرف آن را درختان سر به فلک کشیده احاطه کردهاند و دالان بهشت بهترین و دقیقترین نامی است که میتوان روی آن گذاشت. ایندو در داخل شهر سیاهکل هستند و با امکاناتی مانند قایق و مکانهایی برای نشستن گردشگران از گزینههای پیش رو برای گشتن داخل شهر به شمار میروند. بقایایی از اشیای سفالی دوران اسلام و پیش از آن در حوالی قلعه کشف شده است. هوای تابستانی و گرم این منطقه به دلیل انبوه درختان بلند آن، هوای عالی و خنکی را ایجاد کرده است. حتی در تابستان ها نیز هوای منطقه خنک می باشد. در واقع با رویش خزه ها در فصل بهار و سرسبز شدن طبیعت بکر اطراف آن در تابستان این زیبایی بیشتر به چشم می خورد. حالا که با زیر و بم طبیعت و جاذبههای طبیعی گیلان آشنا شدیم، وقت آن است که بار سفر ببندیم. اگر میخواهید هم از طبیعت گیلان لذت ببرید و هم غذاهای محلی آن را در رستورانی خوب، تجربه کنید، حتماً به پارک ساحلی ماسال بروید. مردم محلی ماسوله علاقه زیادی به پخت غذاهای محلی، ساخت صنایع دستی سنتی و عروسکسازی دارند، به طوری که اگر به این منطقه سفر کنید، هنر دست آنها را در مغازهها مشاهده میکنید. به این ترتیب اگر تمایل دارید برای سفر به مازندران برنامهریزی کنید، حتماً بازدید از آثار باستانی و تاریخی استان مازندران را در برنامه سفر خود قرار دهید.