سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روزنامه آنلاین

« ریچارد تاماس خلیل» 20 خرداد 1393 در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا تصریح کرد: یونسکو در اینخصوص اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. ریچارد تاماس خلیل، افزود: پرونده ثبت جهانی چوگان به نام ایران که خاستگاه اصلی این بازی است باید باز و این رشته به نام ایران ثبت جهانی شود. از انواع بستننی و دسر و شیرینیهایی مانند پشمک گرفته، تا آش رشته و فرنی و باقلوا و دوغ و گوشفیل محبوب اصفهان، در مغازههای دور میدان عرضه میشوند. علاوه بر این، نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی میدان، بلکه به دلیل زیبایی شناسی و اصول معماری، میدان نقش جهان در بین مردم محلی و همچنین گردشگران محبوب بوده و می باشد. آش «شولی» در بین یزدی ها بسیار محبوب است و چغندر مهم ترین جزء آن است. شناساییمنشاء ترک نیز یکی از کارهای مهم در مقوله مرمت میباشد. از آن جمله میتوان به تالار آینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با کلیه تزئینات نقاشی، آیینهکاری، کاشیکاری دیوارها و سقفها اشاره کرد. یک حیاط بزرگ با دو باغچه کوچک و یک حوض بسیار زیبا دارد. منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: id face«مرکز خرید جشنواره» از مراکز خرید ارزان اصفهان است که با توجه به کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب، طرفداران بسیاری دارد و از مراکز خرید شلوغ اصفهان است. منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: محمد حسینینیا«مرکز خرید عالی قاپو» یکی از مراکز خرید ارزان اصفهان است که کالاهای متنوع و باکیفیتی در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: محمد حسینینیا«مجتمع چهارباغ اصفهان» از مراکز خرید ارزان اصفهان به شمار میرود. ، عکاس: ناشناس«باغ رستوران همیشگی» یکی از زیباترین و بهترین کافه باغهای اصفهان به شمار میرود که دارای فضای سرسبز باغ، یک فضای سرپوشیده با میز و صندلی، مبلمان و تختهای سنتی و همچنین یک سالن ویآیپی برای برگزاری مراسم جشن تولد و دورهمیهای خصوصی است. از طریق دروازه قیصریه می توانید وارد بازار شوید و در یکی از رستوران های سنتی ناهار بخورید. غذاهای سنتی ایرانی را می توانید در کافه آزادگان که یکی از بهترین کافه های اصفهان به شمار می رود، امتحان کنید. طرح این میدان تا جایی در نحوه اجرای بازی چوگان تأثیر داشته است که زمین های ورزشی هارلینگام و سایر زمین های چوگان معروف، کم و بیش از روی این میدان ساخته شده اند. وی افزود: در فرهنگ ایرانی چوگان سمبل معرفت، مردانگی و هنر خلاق انسان ویکی از موارد مهم میراث نامملوس ایران است که پشتوانه فرهنگی بسیار ارزشمندی در ادبیات، مینیاتور، نقاشی، روایتگری، شعر و عرفان و اثر گذاری منحصر در سایر جنیه های فرهنگی دارد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود تهیه طرح بازآفرینی شهر یزد و میبد را اصلی ترین بحث موجود در این بخش اعلام کرد و افزود: بحث کالبدی تنها بخشی از این طرحهای بازآفرینی بوده که از آن مهم تر بررسی و رسیدگی به پیوند اجتماعی، تاریخی و فرهنگی بافتهای تاریخی با زندگی امروز است، چرا که ما قصد داریم تا با اجرای طرحهای بازآفرینی متوجه شویم چگونه بافتها را بازخوانی جدید کرده و و به مفاهیم مدرن پیوند بزنیم. در نگاره خانه موسیقی می نواختند تا ساعات روز را به مردم اعلام کنند. خانه قجری اعلم از خانههای تاریخی و بسیار دیدنی یزد محسوب اجاره ماشین برای سفر میشود. این میدان مستطیلیِ بزرگ که هیچ خودرویی اجازه تردد در آن را ندارد آثار تاریخی زیاد و مهمترین جاهای دیدنی اصفهان را در خود جای داده که همگی شاهکار معماری ایرانی در عصر صفویه محسوب می شوند.

مسجد امیرچخماق همچنین به نام مسجد دهوک مسجدی تاریخی در مجموعه دوران تیموریان در یزد، در ایران است. بنابراین میدان توسط چندین ساختمان احاطه شده است، جایی که مسجد شاه (امام) نشان دهنده قدرت روحانیت است، بازار شاهنشاهی نشان دهنده قدرت بازرگانان و کاخ عالی قاپو نشان دهنده قدرت شاه است. کاخ عالی قاپو یکی از خیره کننده ترین بناهای ضلع غربی میدان نقش جهان است که در زمان صفویه به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. پس بیایید دور هم جمع شویم و این جاذبه خیره کننده را بررسی کنیم تا با جزییات اسرار آن بیشتر آشنا شویم. خانه هنر در بافت تاریخی فهادان یزد قرار دارد و با نام خانه مهدی ملک زاده (سازنده بنا) ثبت شده است. روبروی بنا مانند آتشگاه یزد حوضی بیضی شکل به قطرهای 8 و 4 متر دیده میشود. ”دخمه زرتشتیان یزد کجاست؟ زرتشتیان از جمله اقلیت های مذهبیاند که دارای آداب و رسوم خاصی هستند. این پورتال بزرگ نوید دنیای درونی متفاوتی از بازار قیصریه را می دهد، جایی که می توانید جریان زندگی را با تماشای زیبایی های معماری و تاریخی حس کنید. اولین تائیدیه محکم عبور مترو اصفهان از زیر میدان نقش جهان، به میزگرد تخصصی شهر تاریخی اصفهان در افق توسعه پایدار بر میگردد که دو سال قبل به همت چند رسانه در اصفهان برگزار شد. او با اشاره به اینکه این مطالعات با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال در حال انجام است، افزود: مطالعات بیان شده به منظور ساماندهی و صیانت از بافتهای تاریخی این روستاها اجرا میشود. میدان نقش جهان اصفهان که در لغت به معنای تصویر جهان است، میزبان مجموعه ای از آثار تاریخی مانند مسجد شیخ لطف الله ، کاخ عالی قاپو ، دروازه قیصریه و مسجد شاه (امام) است . گردشگران مقابل حوض میدان نشسته و از تماشای انعکاس تصویر کاخ عالی قاپو و حجره های اطرافش در آب لذت می برند.

درهای مشبک گره چینی از چوب چنار، شیشه های رنگی، آب نماهای داخل عمارت اصلی، درختان توت صدساله باغ در طول روز میزبان گردشگران خواهند بود. حمزه مرادیخرانق ، روستایی با هزاران سال قدمتخرانق یکی از روستاهای قدیمی در 85 کیلومتری شهر یزده، که دارای مکان های دیدنی زیادی، از جمله یکی از قدیمی ترین و بزرگترین قلعه های مسکونی استاد یزد هست. در واقع در چند دهه اخیر با تمرکز بر استفاده از بناهای تاریخی و اصیل به عنوان مکانهایی برای جذب گردشگران، خانه دهدشتی نیز جزو جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفت و عمدتا در تور اصفهان یکی از اولین خانههای تاریخی است که در برنامه بازدید از مکانهای گردشگری این شهر قرار میگیرد. پیشینه تاریخی: قدیمیترین تاریخی که برای انجام فعالیتهای مذهبی-اسلامی، در بخشی از فضای کنونی مسجدجامع یزد ذکر میشود، متعلق به نیمه دوم قمری است. این میدان از مجموعههای تاریخی و گردشگری شاخص شهر یزد محسوب میشود که متشکل است از تکیه، مسجد، خانقاه، کاروانسراها، بازار، حمام عمومی، قناتخانه و چاه آب سرد. اصفهان مهد چوگان ایران و جهان شناخته می شود و همین عامل موجب شد تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فعالیت خود را برای ثبت جهانی بازی چوگان به نام ایران از این شهر تاریخی آغاز کنند. گرچه پیش از این جمهوری آذربایجان تلاش هایی را برای ثبت این ورزش اصیل ایرانی به نام خود انجام داده است اما حساسیت ملی در باره این اقدام در دیدار مسئولان جمهوری اسلامی ایران با مقامات جمهوری آذربایجان و یونسکو در آذر سال 92 به طرف های مقابل گوشزد شد. در اصلی باغ دولتآباد در خیابان شهید رجایی و در دیگر در بلوار دولت آباد قرار دارد اما برای ورود به این باغ باید از در اصلی اقدام کنید. بسیاری از جاذبههای گردشگری اصفهان در پیرامون چهارباغ عباسی قرار دارند و به چهارباغ که بروید در مسیر این خیابان میتوانید از جاذبههای زیادی دیدن کنید.

جالب است وقتی به ایوان عالی قاپو بروید منظره ی زیبا از میدان نقش جهان اصفهان و حوض با شکوه آن به چشم می خورد که بی برو برگرد شما را وادار به عکاسی می کند. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند چهارراه تختی و بیمارستان نور و علی اصغر و هتل عباسی و کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپو قرار گرفته است. همچنین از میان گزینه های اقتصادی می توان به هتل 2 ستاره پارس ، هتل 3 ستاره پارت و هتل صفوی اشاره کرد. 25 اسفند سال 92، " مسعود سلطانی فر " معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با پرتاب گوی در میدان تاریخی نقش جهان اصفهان و انجام بازی نمادین چوگان در این میدان تاریخی، تلاش برای تشکیل پرونده ثبت جهانی ورزش چوگان به نام ایران در یونسکو را اعلام کرد. دو پرونده ایران صبح روز ( پنج شنبه 16 آذر ماه 1396 ) در ساعت 11 به وقت کره جنوبی و حدودا 5:30 به وقت تهران مطرح و هر دو به اتفاق آرا در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شد. معاون میراث فرهنگی کشور پرونده چوگان را یکی از پرونده های برجسته و شاخص این دوره عنوان کرد که مورد توجه جهانیان قرار گرفت. این کارشناس معماری و آثار باستانی افزود: چوگان پس از ایران به کشور هند رفت و از آنجا به انگلیس و کشورهای اروپایی و سپس در کشورهای آمریکایی رواج یافت. همین موضوع باعث شد بسیاری از شهروندان اصفهانی، تعدادی از ایرانیان و علاقهمندان به آثار فرهنگی، و جمعی از فعالان میراث فرهنگی در سطح جهانی به ساخت ارگ جهان نما در میان جاهای دیدنی اصفهان معترض شوند. در اینجا یه دیدنی هایی که گرداگرد میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است اشاره می کنیم. میدان نقش جهان یکی از استانداردترین و تاریخی ترین مکان های انجام این بازی است که همچون نگینی سبز در مجموعه تاریخی نقش جهان اصفهان قرار دارد.

در فاصله چند قدمی میدان، حمام تاریخی شاه، کاخ چهل ستون و کاخ هشت بهشت قرار دارند. در کتب تاریخی آمده است که روزهای تعطیل، بازی چوگان در میدان نقش جهان برگزار می شد و پادشاهان صفوی با حضور در ایوان کاخ عالی قاپو، نظاره گر این بازی می شدند. کاخ عالی قاپو - محل سکونت شاه عباس و دو مسجد - مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه (امام) برای بازدید بازدیدکنندگان باز است. میدان نقش جهان اصفهان بین سالهای 1598 تا 1629 به تصمیم شاه عباس ساخته شد. نقش جهان در فارسی به معنای تصویر جهان است. میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و اطراف آن را جاذبه های بسیار دیگری احاطه کرده است. میدان معروف نقش جهان میزبان یک استخر بزرگ با فواره هایی است که در وسط آن می رقصند که توسط ساختمان های تاریخی احاطه شده است. همان طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم در سال 1375 یک کاروانسرای تاریخی تخریب شد تا جای آن را پروژهای عظیم به نام ارگ جهان نمای اصفهان بگیرد. به نام قهرمان عباس ، امام علی (ع) ساخته شده و در شش طبقه در میدان نقش جهان خود نمایی می کند. کالسکه ها مردم را در میدان جابجا می کنند ولی بیشتر گردشگران ترجیح می دهند در طول آن پیاده روی کنند و بازار های حاشیه میدان و کوچه پس کوچه های راسته های آن که انواع صنایع دستی اصفهان را تولید و عرضه می کنند تماشا کنند. محله جلفا و سه کلیسای اصلی آن در نزدیکی زاینده رود قرار دارند و دو ایستگاه مترو سی و سه پل و شریعتی، به ترتیب دسترسی از شمال و جنوب به محله جلفا را برای گردشگران آسان کرده است. البته تردد در منطقه جلفا با ماشین بهدلیل بافت قدیمی این منطقه محدودیتهایی دارد و ماشین را میتوانید در خیابانهای اطراف پارک کنید.ایستگاه متروی سی و سه پل تا کلیسای وانک دو و نیم کیلومتر فاصله دارد و با پیادهروی در حدود 20 دقیقه در جهت جنوب شرقی مترو به کلیسا خواهید رسید.

محمد حسن طالبیان " معاون میراث فرهنگی با اعلام این خبر اضافه کرد: با ثبت « چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه »، در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو تعداد آثار ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی به 13 رسید. پس از 20 دقیقه پیاده روی به پل سی و سه پل و خواجو خواهید رسید . اگر شما هم به دنبال مطالبی جالب درباره پل خواجو و یا اطلاعات دقیق درباره آن هستید، همراه پرشین هتل در ادامه مطلب باشید. از جمله جاذبههای توریستی هتل مشیرالممالک یزد میتوان به فوارههای زیبا، درختان سر به فلک کشیده، نهر آب جاری، حوضها، معماری و طوطیهای آفریقایی اشاره کرد. این آب انبارها علاوه بر نگهداری و ذخیره آب خنک دارای کاربرد دیگری به عنوان یخچال برای نگهداری یخ بودند بنابراین به یخچال نیز معروف اند و امروزه میتوانید در یکی از شهرهای یزد به نام میبد از بزرگترین یخچال خشتی ایران دیدن کنید. طراحی تمام اضلاع ساختمان به صورت قرینه انجام پذیرفته و علت 8 ضلعی بودنش، برای استفاده بهینه از بادگیرها برای خنک نگه داشتن محوطه ذخیره آب بوده، که هوشمندی معمارانش را به خوبی نشان می دهد. راز شکوه این بنا در مینیاتورهای عالی آن نهفته است که توسط هنرمند مشهور عصر صفوی، رضا عباسی انجام شده است. عمارت فوق العاده 6 طبقه کاخ عالی قاپو شما را به درون خود جذب می کند.

تماشای نورهایی که شب ها از داخل حجره های دور تا دور میدان نقش جهان بیرون می زند جلوه ای خاص و بینظیر دارد. در برج جهان نما اصفهان امکاناتی مانند آب نما موزیکال، نو بانک، فروشگاه صنایع دستی، پله برقی، آسانسور نفربر، رستوران بام و … تمام بهترین رستوران های شهر در اطراف میدان واقع شده اند. به گفته وی چوگان از منظر جنبه های گوناگون هنری، موسیقیایی، نمایش تا بازی همبسته اسب و انسان نشان دهنده شکل گیری یک فرهنگ با سابقه طولانی در سرزمین ایران از دوره ساسانی تا کنون است. دنیایی با تزئینات باشکوه که در ابتدای درب ورودی رازی جالب نهفته است. تزئینات داخلی سقف ایوان بسیار زیباست. این برای خبر رسانی و گفتن اذان در گذشته بسیار کاربرد داشت. رئیس آمریکایی فدراسیون بین المللی چوگان افزود: هیچ شکی نیست که ایران مهد چوگان در جهان است و چوگان ایران، مورد حمایت ما قراردارد زیرا همه می دانند که گذشته این بازی به ایران باز می گردد. در گذشته ای نه چندان دور مسحیان مراسمات دینی و مذهبی خود را در کنار این پل برگزار می کردند و برای آن هم دلایل جالبی داشتند. همچنین فروشگاه های صنایع دستی اطراف میدان، بهترین مکان در این پایتخت صنایع دستی است که می توانید تا حد امکان آثار تزئینی پیدا کنید. علاوه بر منوی اصلی، می توانید به فضای داخلی کافه نیز علاقه مند شوید. گوشه گوشه شهر اصفهان جاذبههای فراوانی وجود دارد و شما با راهنمای سفر به اصفهان میتوانید علاوه بر بازدید از تمام مکانهای گردشگری، برای اجاره سوئیت در اصفهان اقدام کنید. برای رزرو تور اصفهان از طریق سایت تورگردان اقدام کنید. صفویان با بازسازی میدان چوگان نقش جهان اقدام به احداث مسجد، بازار و کاخ سلطنتی دورتادور این میدان کردند و از آن بعنوان مجموعه ای سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بهره گرفتند.